Gør dit indhold webtilgængeligt

Som redaktør har du et ansvar for, at dit indhold lever op til loven om webtilgængelighed på internettet. Webtilgængelighed handler om at indholdet skal være tilgængeligt for alle, herunder personer med forskellige handicap, som tilgår teksten med skærmlæser. Her kommer nogle gode råd til, hvordan du gør i praksis.

Lav sigende links

Dine linktekster er vigtige, både for forståelsen af sitet og for skærmlæseren. Et eksempel på et dårligt link er: “Læs mere her”. Hvis brugeren møder en knap med denne tekst, uanset om der bruges skærmlæser eller ej, er det utydeligt hvad linket fører til. I stedet bør du skrive links som: “Læs mere i vores årsrapport for 2019”.

Af æstetiske årsager vælger mange redaktører at bruge korte linktekster såsom “Klik her” og “Læs mere her”, men det er en god idé at komme ud af denne vane, da du ellers vil skulle give linket eller knappen en alternativ tekst som beskriver, hvad der ligger bag linket. Det gør du ved at udfylde feltet "Titel" i link-editoren: 

Billeder skal have “ALT-tekster”

ALT-tekster står for “alternativ tekst” og er en tekst til skærmlæsere. Hvis en svagtseende eller blind person besøger jeres hjemmeside, får de typisk din hjemmeside læst op med en skærmlæser. Dette er grunden til at betydningsbærende billeder skal have en alternativ tekst, som guider ift., hvad seende ser på billedet, eller hvor et link peger hen.

Sådan gør du, når du lægger et billede op:
Lang de fleste af de billeder, I bruger på jeres hjemmeside, er det, man vil kalde “dekorative”. Dvs. de understøtter givetvis et budskab, men bærer ikke nødvendigvis en mening for forståelsen af teksten. Denne type billeder markerer du med et flueben i GoBasic som “Dekorativt”:

På den måde angiver du, at skærmlæseren kan springe billedet over, og at billedet ikke er betydningsbærende for forståelsen af teksten.

Eksempel:

Hvis du skulle skrive en beskrivende tekst til dette billede, ville du nok skrive noget i retning af: “En person med kondisko står på to træbjælker med hønsenet omkring sig. I baggrunden ses brune blade og vand”.

Denne beskrivelse vil med al sandsynlighed ikke være brugbar for en person med skærmlæser, som er ved at læse din tekst. God praksis her er derfor at markere dette billede som dekorativt.

Brug ikke billeder af tekst

Billeder af tekst kan fx være en infografik, en titel eller et navn skrevet henover et billede fx i et billedredigeringsprogram. Dette bør så vidt muligt undgås, da personer der navigerer med skærmlæser på ingen måde kan se teksten.

Hvis du gerne vil skrive tekst i sammenhæng med et billede, anbefaler vi fx at bruge en multiboks:

Når man kigger ned, kan man se oversiden af sine sko.

Hvis din infografik - fx et organisationsdiagram - skal være webtilgængelig skal du bygge infografikken op i en blanding af tekstmoduler og grafik. 

Alternativt kan du beskrive, hvad der står på billedet i en ALT-tekst, men overvej nøje om en person, der ikke kan se billedet, får det fulde udbytte af din tekst:

Sådan bruger du overskriftsrækkefølgen rigtigt

Når en person med fx en skærmlæser navigerer rundt på et website, så er overskriftsrækkefølgen med til at vise vej. Derfor er det vigtigt, hvordan du sætter dine h1’er, h2’ere osv. Der er typisk forskel på designet på de forskellige overskrifter. Men her er det altså vigtigt, du ikke vælger ud fra, hvad du synes, er pænest, men følger logikken.

Niveau 1 (h1) er allerede sat sidens titelfelt. Så som redaktører skal du starte med en h2 i brødteksten (og derunder h3, h4 osv.). Det vil sige, at du som udgangspunkt kommer til at bruge h2 og derefter evt. h3.

Efter niveau 1 (h1) er det næste niveau nemlig altid 2 (h2). Der må gerne være flere h2’ere efter hinanden. Du kan bruge niveau 3-6 hver gang, du går dybere ned i strukturen.

Du kan også sagtens vende tilbage til niveau 2 i din artikel, selvom du har brugt en niveau 3 (h3) og niveau 4 (h4), men du må ikke hoppe direkte fra fx en h1 overskrift til en h3’er.

Eksempel:

Måske kender du overskrifts-logikken i en akademisk artikel eller et Word dokument, som er inddelt i nummererede afsnit:

1.0 Indledning

2.0 Teori

2.1 Michel Foucault

2.1.1 Magt, viden og subjektivitet

2.1.2 Foucaults forståelse af diskurs

3.0 Metode

3.1 Albert Camus

Du skal forestille dig, det er den samme logik, du bruger, når du sætter overskrifter på din hjemmeside.

I GoBasic vælger du selv overskriftsniveau i brødtekstfeltet enten i “Artikel” eller i det modul, du har sat ind på siden. Der optræder dog også andre overskrifter på siden, de sættes i det felt, der hedder “Overskrift”.

I “Artikel” vil den overskrift, du sætter, være en h1’er. Derfor skal den næste overskrift, du vælger i brødtekstfeltet, typisk være en h2’er.

Se i videoen, hvordan du sætter korrekt overskriftsrækkefølge i GoBasic:

Overskriftsniveau på moduler

Siden skal starte med en h1. Den bliver sat, når du udfylder “Overskrift” i artiklen.

Som udgangspunkt sætter alle de andre moduler, du kan sætte ind i GoBasic en h2 som overskrift, hvis du bruger “Overskrift-”feltet, så derfor passer de ind i logikken.

Tekst i brødtekstfeltet skal du selv sætte overskrifter i, og det er her du skal være ekstra opmærksom på hvilket niveau du vælger.

Tip: Fjern overskriftsformattering

Hvis din tekst har fået en forkert overskriftsformattering - fx hvis du har kopieret tekst ind lige efter en overskrift - og du gerne vil fjerne formatteringen igen, kan du gøre det under Overskrift. Du fravælger blot den overskrift, der er tilvalgt og markeret med en grå bjælke i venstre side. 

Skriv ikke i retninger - fx “til højre / til venstre”

For at guide sin læser kan man godt forfalde til at skrive: “Læs mere i boksen til højre” eller “Billedet herover vise hvordan”. Det er dog uhensigtmæssigt af to grunde:

  • Personer med skærmlæsere kan typisk ikke se det element du omtaler
  • Jeres hjemmeside er responsiv, det vil sige elementer og deres rækkefølge tilpasser sig visning på tablets og mobiltelefoner. Fx vil en boks, der ligger “til højre” på en stor skærm, vil med al sandsynlighed ligger “under” på en mindre.

Undlad derfor at skrive fx “til højre / til venstre”.

Tilgængelige tabeller

Når du opretter tabeller er det vigtigt, at personer med skærmlæsere forstår hvad der er op og ned i en tabel. Derfor er det strengt forbudt, at klippe en tabel ind fra Word eller Excel som et billede.

Tabeller skal altid oprettes i GoBasic via denne knap:

Dernæst skal du markere alle tabellens overskrifter som header cells. Dette gøres først ved at markere cellen med overskriften, og vælge "Cell properties" som vist her:

Herefter markerer du overskriftscellen som "Header cell", som vist her:

Herefter gentager du med de andre overskriftsceller. Celler som ikke er overskrifter markeres blot som "Cell", som vist foroven.

E-læring om webtilgængelighed

Se mere om webtilgængelighed i GoBasic og lav øvelserne i e-læringsforløbet “Redaktørens fem indsatsområder for tilgængelighed”.

Tilgængelighed i GoBasic